24-08-06

Het Dassault schandaal

Midden 1995 stelt raadsheer Fischer van het hof van Cassatie Mathot en Coëme in beschuldiging. Spitaels blijft buiten schot. Aan de beschuldiging voegt Fischer het Dassault-dossier toe. De Franse vliegtuigbouwer zou 10 miljoen Franse frank gestort hebben om PS en SP gunstig te stemmen voor het project Carapace, een miljardencontract voor de beveiliging van F-16's. Navo-baas Willy Claes werd net als Coëme door Cassatie verdacht van betrokkenheid bij de smeergeldoperaties, en nam op 20 oktober 1995 ontslag. In mei van dit jaar vaardigde het gerecht een internationaal aanhoudingsbevel uit tegen Serge Dassault.
Tussen de onderzoeken Agusta en Dassault door stelde het gerecht in 1994 een verduistering van nagenoeg twee miljard frank vast ten nadele van de verzekeringsmaatschappij Omob. Oud-directeurs Léon Lewalle en José Haverland, en de Zwitserse zakenman Leon Génoud werden beschuldigd van oplichting en verduistering. André Cools was jarenlang voorzitter van de raad van bestuur van Omob. Kwam hij hun praktijken op het spoor en werd hij daarom vermoord? Net als in de twee andere dossiers ontbreken onweerlegbare bewijzen.

Merry Hermanus. Die ontving voor de PS 30 miljoen Dassault-smeergeld. Hermanus zegt dat hij 3 schijven van 5 miljoen frank aan PS-schatbewaarder François Pirot heeft overgemaakt, waarna een saldo van 17 miljoen overbleef. Maar Pirot verklaart slechts 4 miljoen ontvangen te hebben...

Luc Wallyn, voormalig adjunct nationale secretaris van de SP, heeft aan het gerecht bekend dat hij 15 tot 20 miljoen frank Agusta- en Dassault-geld voor zichzelf achterover heeft gedrukt. Daarmee betaalde hij de verbouwingswerken aan zijn villa in het Zuid-Franse Condorcet. De verbouwingskosten, inclusief de aanleg van een zwembad, bedroegen ongeveer 20 miljoen.4 De totale waarde van de villa mag men dus rond de 30 miljoen ramen.

Smeergeld en Belgische Mirage-vliegtuigen

BRUSSEL 10/02 (BELGA) = Volgens het Chileense gerecht is 15 miljoen dollar smeergeld betaald bij de verkoop begin jaren '90 van 25 Belgische Mirages aan Chili. Chileense politieagenten zijn sinds kort in ons land om terzake een onderzoek te verrichten. Dat staat dinsdag in de krant "La Dernière Heure".Volgens de Chilenen zou de maatschappij waarvoor generaal Lefebvre (die in 1995 zelfmoord pleegde) werkte, 500.000 dollar hebben ontvangen. Een Fransman die aan het hoofd stond van een maatschappij die advies gaf op het vlak van luchtvaartkunde, zou 150.000 dollar hebben gekregen, en een Belg met een bedrijf in Chili, 1,5 miljoen dollar. Twee andere tussenpersonen, een Belg die in Londen woont en een Chileense militair, zouden elk 2,5 miljoen dollar hebben opgestreken. Jacques Lefebvre. Chef-staf van de luchtmacht. Hij werd genoemd als een van de hoofdrolspelers in de Agusta-affaire. Op 1 maart 1995 pleegde hij op 64-jarige leeftijd zelfmoord.
Hij was kabinetsmedewerker van Frank Vandenbroucke

Politieke beslissingen genomen in het kader van het plan Delcroix zorgen voor een verlengde levensduur van de Mirage dankzij het Mirsip programma. Dit moderniseringsprogramma zou onze machines van betere “avionics” moeten voorzien, evenals canards die de aërodynamica ten goede komen. Uiteindelijk valt de beslissing : het programma zal uitgevoerd worden maar deze voortreffelijke toestellen zullen verkocht worden aan Chili, terwijl de overblijvende « oude » Mirages afgevoerd en gestockeerd zullen worden te Weelde.

 

De Mirages worden volledig gemoderniseerd volgens het Mirsip programma. Het Mirage Safety Improvement Program (MirSIP) voert een upgrade uit van de Mirage V gevechtsvliegtuigen van de Belgische Luchtmacht. De verouderde elektronica wordt vervangen door een modernere uitrusting, en voor het onderhoud van de nieuwe elektronische systemen wordt een op maat geschre-ven Automated Test Equipment (ATE) ontworpen. Eveneens voor de Belgische Luchtmacht, ditmaal voor de F-16 toestellen, ontwikkelt E2S een Electronic Counter Measure System (ECM), een detectiesysteem dat sneller en effi-ciënter vijandelijke radarinstallaties kan herkennen en lokaliseren. Volgens gegevens van het Forum voor Vredes-actie werd een gelijkaardig systeem eerder ontworpen voor Dassault Electronique.

Maar de Belgische piloten zijn daar niets mee want de gemoderniseerde toestellen worden verkocht aan chili. Het Mirsip programma is één van die duistere kantjes waar de socialisten liever niet teveel ruchtbaarheid aan geven.

In 1993 Chile started negotiations with the Belgian Air Force for the acquisition of 10 Mirage 5BA that had been recently updated under the MirSIP program, plus another five already scheduled for conversion. In the end, another five unmodified planes were added to the deal (four of recconaisance and one training two-seater).

Mirage 5 MD, Serial 718, photographed in Belgium by Dirk LamarqueThe contract was signed on July 19, 1994 , between the belgian Defense Minister Leo Delcroix, and the FACH General Jaime Estay Viveros. This contract is worth 54 US$ millions, to be paid over a period of 18 months. The detail of the planes sold is as follows:

  • 15 Mirage 5MA, single-seat, updated under the MirSIP program.
  • 5 Mirage 5 MD, two-seater, also updated to MirSIP standard.
  • 4 Mirage 5 BR, reconaissance variant, unmodernized.
  • 1 Mirage 5 BD, two-seater, unmodernized.

Mirage 5 MA, Serial 714 at its base in Cerro Moreno, Antofagasta.In addition, a contract was signed with the Belgian Air Force, worth 1.5 US $ million, to provide training and technical assistance to eight chilean pilots plus ground personnel. To this effect, in April 1994 a training unit was formed at Brustem/St. Truiden in Belgium , denominated  Detachment MirSIP and equipped with 5 MirSIP Mirages (BD-03, -04, -15 y BA-56 y -62). The training lasted until March 1995.

The deliveries to Chile of the Mirage Elkan started on March 1995 and were completed by March 1996. The aircraft were transported to Chile onboard an Antonov An-124 wich could transport five Mirages at a time. The Atar test facility that the Belgian Air Force had at Bierset (and that was also sold along with the aircraft) was disasembled and transported by sea, arriving to Chile on June 1996.

Mirage Elkan cockpitThe four recce planes were used to replace the obsolete Hawker Hunter FR.Mk 71 used by the Air Group N° 8, with the lone Mirage 5 BD serving as the training craft for this group. Since the Mirage 5 BR uses the same british cameras (Vinten 626/636) that the Hunter had, the same ground facilities for film processing and image assesment can be used.

The remaining Mirages replaced the Hawker Hunter that were still serving with the Group N° 8, based at Antofagasta, leaving Zimbabwe as the last Air Force still using the Hawker Hunter as a first-line combat aircraft.

On November 7th, 1999 , a Mirage Elkan of the Air Group N° 8 chrashed during its landing at President Ibáñez airport, in Punta Arenas . The fighter was part of a six-ship unit that were taking part on integrated exercises at the Magallanes zone. The aircraft was being piloted by the officer Uzcategui, who ejected safely after the plane touched down, at 18:10 hrs. The pilot was uninjured, but the Mirage came to rest 200 meters beyod the runway's end, suffering great damage. This is the first accident of this type of airplane since her service entry four years ago, no information was released about the plane's identity number.


Serial Numbers:

FACH serial 

Subtype 

Belgian Serial

Notes 

701 

5 MA 

BA-01 

Mirage 5BA prototype, built by Dassault. 

702 

5 MA 

BA-04 

Mirage 5MA Elkan prototype

703 

5 MA 

BA-11 

 

704 

5 MA 

BA-23 

 

705 

5 MA 

BA-37 

 

706 

5 MA 

BA-39 

 

707 

5 MA 

BA-46 

 

708 

5 MA 

BA-48 

 

709 

5 MA 

BA-50 

 

710 

5 MA 

BA-52 

 

711 

5 MA 

BA-56 

First MirSIP delivered to Chile

712 

5 MA 

BA-57 

 

713 

5 MA 

BA-59 

 

714 

5 MA 

BA-60 

MirSIP prototype.

715 

5 MA 

BA-62 

 

716 

5 MD 

BD-01 

Mirage 5BD prototype, built by Dassault. 

717 

5 MD 

BD-03 

 

718 

5 MD 

BD-04 

 

719 

5 MD 

BD-14 

Mirage 5MD Elkan prototype

720 

5 MD 

BD-15 

 

721 

5 BR 

BR-13 

Mirage 5 BR unmodernized 

722 

5 BR 

BR-25 

Mirage 5 BR unmodernized 

723 

5 BR 

BR-26 

Mirage 5 BR unmodernized 

724 

5 BR 

BR-27 

Mirage 5 BR unmodernized 

725 

5 BD 

BD-12 

Mirage 5 BD unmodernized 

 The Belgian justice emulates to Garzón.

Knowing the fact that the British imperialism does not has motives to go against Pinochet but to the contrary - and it is being seen - once totally surpassed the contentious Chilean Hispanic in wheel to the appropriation process of Enersis by Endesa Spain in April - May of the last year, the Spanish factitious powers consider ended the assignment of their justice appliance represented in this and many more cases by their " star judge", Baltasar Garzón. As of that moment, the destination of Pinochet seemed become exclusive issue of a cannon to three bands of the secret diplomacy between London , Madrid and Santiago of Chile. But the solution of the case there has of be delayed because the Belgian capitals of the armament have decided to arbitrate in the matter giving extra work to some of their judges.

According to reports the journalist Tortoro, currently there is a judicial investigation opened in Belgium with respect to a millionaire business of combat planes that the Chilean Air Force acquired in 1994. It is considered twenty planes Mirage Mirsip. The data of the judicial investigation have been provided by pesquistas judicial Belgian inquiries and by the investigation that accomplished the journalists Philippe Brewaeys and Frank Garbely, a labor of precedents summary to which has been added the Chilean magazine Final Point.

The case has had its origins in the twilights of the decade of 80, when the Chilean Air Force decided to substitute the ancient hunts Hawker Hunter of its Group Nº 8. Until 1993, the specialists had on table alternative several and offers: Kfir C-2 and C-7 of Israel; Jaguar of the British Aerospace; south african Cheetah ;Gripen of Sweden; Mig-29 and - 27 Russian; American F-16. Offers were exceeding, and finally the FACH was decided by the Mirage of the French Marcel Dassault, property planes of the Belgian air force that they had been modernized by the local company SABCA.

Always according to Tortoro, in 1994 began the long commercial dealings chain, commissions and deposit payments in banking accounts with which was materialized the business. The thing was thus: First, the Belgian government sold the planes to the company SABCA. The operator of the transaction was the general in Belgian withdrawal, Jacques Lefebvre, who not only accomplished the sale, but furthermore mediated in the modernization operation of the appliances. Little before this negotiated, Lefebvre had been come performing as chief of the cabinet of the Defense minister of the president Paul Vanden Boeynants. During the operation, this ex Belgian military bureaucrat acted as general manager of the French marketing company of weapons, Europavia , at the same time associated with recognized two international weapon merchants called Philippe Chauveau and Mohamad Bashi.

 Such it was as the Mirage, property of the Belgian SABCA, they were sold jointly for this company and the French Europavia (represented by Lefebvre), to a third part by a total of 109 million of dollars, by intermediate of a company called Berthier International, with headquarters in the Islands British Vírgenes and with postal address in the city of Miami. According to statements of the own general Lefebvre, this company was a " Chilean device" that was operating in coordination with other company, Combak S.A., located in Santiago (Seminar 790, 2º Floor To), directed by a Belgian citizen, Francois of Smet d'Olbecke, who resides in Chile from 1948 and it is proprietary of thousands of hectares in the extreme south. For intermediate of this last company, Berthier facilitated the sale of the planes to the FACH, serving as intermediary the Chilean entrepreneur of Hungarian origin, Carlos Honzik, owner of the company DECOPAL (Mint 812, office 801), devoted to the Swiss companies representation of manufacture of war material.

 According to the data provided by Tortoro, the commissions by this business reached 15 million of dollars, of those which 14,5 million went to stop to accounts administered by the mysterious Berthier International, the " Chilean device", and to a Swiss bank. The Belgian researchers discovered documents that were indicating that the commissions had been deposited in the Clariden Bank of Zurich .

 When it was demanded to Lefebvre that it explained the destination and reasons of these monies, the general answered with a memorandum: "the documents related to Chile of those which speak are confidential; their/its/your/his publication would be catastrophic inasmuch as reveal to our Chilean counterpart and our agents would be seen in serious difficulties". Lefebvre was committed suicide on the following day of drafting this note.

 The commissions had followed the call " green path", metaphor with which the magazine Swindle has baptized the procedure with which is possible to make to disappear the track from million from dollars and let a so opaque track that result impossible to reconstruct the route. The mentioned "path", in bulk terms, operates of the following manner: who wants to make to disappear a strong adds of money must begin by making deposits, using to a white stick or untruthful name, in the local account of an international bank. From there the deposits are transferred to an account of "concentration" in the counterfoil house of the bank in New York , and sent to the accounts of a " ghost company" registered in some site as the Cayman Islands or the Islands Vírgenes. These accounts, protected by the banking secret, they are assigned as investment titles, in actions and bonds, to accounts deprive in the Swiss banking, English or of Luxembourg .

If as is certain according to has been seen, that the military bureaucracy directed by Pinochet maintains the control over the weapons trade between Chile and the rest of the world, the Belgian justice in this case, the same as the Spanish in the case Enersis, though to " past bull" have exceeded motives to brandish the "defense of the human rights" in the strategic perspective of finishing as soon as possible with the residual effects of the dictatorship in that country. Is that, as have explained already continuing to Lenin, in the measure in which become disproportionly onerous the acts of bribe and characteristic bribe of the fusion between the governments and the Bag in the stage of the late capitalism, the outstanding bureaucratic political privileges in countries as Chile, Yugoslavia or Iraq, anyone will be its ideology hamper and detain the unavoidable centralization of the imperialistic capital. And this results intolerable for the bourgeois system in its joint, mastered currently by that historical trend irreversible objective; still more in a key market as the Chilean, that rides today on prolific two material supports of direct production of surplus, as electrical energy and the armaments.

 BRUSELAS (Agencias).- Un portavoz del Tribunal de Primera Instancia de Bruselas confirmó hoy que la policía federal belga se encuentra investigando el presunto pago de comisiones ilegales por la venta de 25 caza-bombarderos "Mirage 5" a Chile en 1994. Según el diario "Le Soir", los intermediarios en esta operación -que ascendió a los 109 millones de dólares- habrían recibido 15 millones de dólares en comisiones a través de la sociedad Berthier International, con sede en las Islas Vírgenes y con dirección postal en Miami, Estados Unidos.  

 

Smeergeldonderzoek Mirages in Chili uitgesteld
BRUSSEL (belga) De Brusselse onderzoeksrechter Daniel Fransen heeft zijn reis naar Chili uitgesteld. De magistraat moet volgens de Chileense pers onderzoeken wat is fout gegaan bij de verkoop door ons land van 25Mirage-gevechtsvliegtuigen aan de Chileense luchtmacht in 1994. Bij die verkoop zou vijftien miljoen dollar smeergeld zijn betaald.

De Chileense krant El Sur schrijft dat Fransen zijn Chileense ambtgenoot in Santiago, Sandra Riojas, per e-mail heeft laten weten dat hij zijn reis uitstelt. Volgens El Sur zijn de drie onderzoekers van een Chileense rogatoire commissie die sinds begin februari in ons land waren, eind vorige week teruggekeerd naar Chili.

De smeergeldaffaire rond de 25 Mirages maakte aanvankelijk deel uit van het onderzoek door het Luikse gerecht naar de corruptiezaken Agusta en Dassault. Dat onderzoek werd afgerond in 1998. Het Mirage-onderdeel was op dat moment nog onvoldoende uitgewerkt om door de rechtbank te worden behandeld.

In 2002 speelde het Hof van Cassatie het dossier door aan het Brusselse parket, dat onderzoeksrechter Daniel Fransen aanstelde. Fransen boog zich over de omstreden transactie, die zich afspeelde in 1994 en 1995.

In 1994 verkocht de toenmalige federale minister van Defensie, Leo Delcroix (CD&V), de toestellen aan Sabca voor 54 miljoen dollar. Sabca verkocht ze vervolgens, na modernisering, door aan Chili voor 109 miljoen dollar.

In 1995 kwam door beschuldigden in het dossier Agusta-Dassault aan het licht dat bij het contract smeergeld zou zijn betaald. Volgens de Chileense justitie gaat het om een bedrag van vijftien miljoen dollar.

Verscheidene namen van Belgische politici zouden zijn gevallen, evenals die van de voormalige generaal Jacques Lefebvre, die op 8 maart 1995 zelfmoord pleegde in een Brusselse hotelkamer nadat hij door het Belgische gerecht was ondervraagd.

Aan Chileense zijde is het voornamelijk senator Ramon Vega die onder vuur ligt. Vega was destijds de hoogste in functie bij de Chileense luchtmacht. Volgens El Sur verdenkt de Chileense defensie de schoonzoon van de senator ervan 2,5 miljoen dollar op zak te hebben gestoken.
 

Bron: Luc Jacquemyn.

10:54 Gepost door in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Als ik u was zou ik al deze verhalen eens toetsen aan de realiteit ... Als ik u was zou ik al deze verhalen eens toetsen aan de realiteit ... Eentje ervan heb ik namelijk van dichtbij meegemaakt en het klopt langs geen kanten wat hier wordt verteld. Je moet zelfs geen sos zijn om de waarheid te zien.

Heb je de moed om eerst aan te tonen dat het waar is alvorens een hoop nonsens online te zetten? Nonsens die je eigen agenda dienen?

Gepost door: Gijs Brecht | 24-08-06

Als ik moet kiezen. Als ik moet kiezen mijn beste tussen het geloven van u of verschillende media waaronder buitenlandse kranten. Verontschuldig me, maar dan kies ik de media. U zegt wel dat u het van dichtbij hebt meegemaakt maar u geeft geen enkel argument tegen. Onderaan de pagina staan de verschilldende kranten artikels, eentje vermeld zelfs de Belgische serial numbers en de FACH nummers.
En wat geeft u als argument?..... "Ik heb het van dichtbij meegemaakt". :roll:
Wel ik was erbij toen de ufo in Roswell crashte, maakt dit nu dat u mij gelooft ivm Roswell? Ik denk het niet. Wel ik geloof u ook niet als u zegt ik was erbij.

Gepost door: WB | 25-08-06

Welkom...... Welkom in blogland.....groetjes Marc

Gepost door: Cadillacman | 28-08-06

De commentaren zijn gesloten.