15-11-06

Chateau Migraine

Premier Verhofstadt liet zich bedelven onder 40 kilo blauwe druiven. Gouverneur Steve Stevaert liet zich zwart verven – Sinterklaas en Zwarte Piet zijn niet meer veraf. En Elio Di Rupo dook in een bad met roze rozenblaadjes – gelukkig heeft hij niet alleen zijn strikje maar ook zijn kostuum aangehouden…

Voor politici is vandaag de dag werkelijk alles goed om zich in de kijker te werken. En als het dan nog in het teken is van het zogeheten ‘goede doel’ is dat leuk meegenomen. De bovenvermelde zotternijen kwamen er op vraag van Oxfam, een multinational die het monopolie over de zogenaamde ‘eerlijke handel’ opeist en daar zelf ook een aardige duit aan overhoudt. Vorig jaar boekte de multinational een omzet van 17 miljoen euro en dit jaar hopen ze daar nog 2 miljoen euro bovenop te doen.

De vraag is maar of het etiket ‘eerlijke handel’ wel een vlag is die de lading dekt. Zo lazen we in een bericht uit Het Laatste Nieuws (14.04.06) dat kleine Vlaamse koffiebranders uit de markt worden gewerkt door het Fair-Trade-label van Oxfam. Dat gaat zo: Het fameuze ‘Fair Trade-label’ wordt door Oxfam toegekend aan steden, gemeenten en overheidsbedrijven die voldoen aan een zestal voorwaarden, waaronder het schenken van Max Havelaar-koffie en thee. Op vergaderingen, op kantoor, tijdens recepties, in de cafetaria’s. Het gaat met andere woorden om een enorme afzetmarkt én om oneigenlijke concurrentie voor de gewone koffiebranders. Het Laatste Nieuws weet te melden dat zelfs koffiebranders die aangesloten zijn bij de Efico Foundation, die erop toeziet dat een eerlijke prijs wordt betaald aan de koffieboeren, niet aan het Max Havelaar-etiket geraken en dus buiten de prijzen vallen.
Als je het ons vraagt, is dat allemaal toch geen zuivere koffie…

Er hangt met andere woorden een reukje aan het etiket ‘zuivere handel’, maar dat mag de bekende politici niet tegenhouden om zich voor het karretje van Oxfam te laten spannen. Die knalrode club hoeft ook niet bevreesd te zijn voor enige kritische ‘duiding’ in de media. Zo trekt de openbare omroep VRT herhaaldelijk graag wat zendtijd uit voor gratis reclame voor de rode vrienden van Oxfam. Moet kunnen.

En dus kreeg iedereen nog eens de beelden te zien van de premier op een bed van druiven. Verhofstadt zou daarmee de ‘eerlijke wijnhandel’ promoten, onder de bijhorende slogan: ‘Premier Cru’. Intussen heeft een flink deel van de bevolking een stevige kater overgehouden aan meer dan zeven jaar Paars. De titel ‘Chateau Migraine’ lijkt ons dan ook meer van toepassing. Steve Stevaert doet het met ‘Black power’. Ja, rood heeft immers al een tijdje afgedaan… Maar de hoofdvogel wordt toch afgeschoten door Elio Di Rupo. Wie het boegbeeld van de tot op het bot corrupte Parti Socialiste inhuurt voor een campagne voor ‘eerlijke handel’ mag de oscar wegkapen voor foute reclame .

Bron

De commentaren zijn gesloten.